کلینیک زاهد : بیماری دیابت یا قند، بیماری است که در اثر اختلال سوخت و ساز بدن بوجود می‌آید این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن را از بین برده یا اینکه انسولین تولید شده در بدن عملکرد طبیعی خود را انجام نمی‌دهد.

زخم دیابتی
اگر شخصی به بیماری دیابت مبتلا باشد و قند خود را به طور مداوم کنترل نکند ممکن از منجر به زخم پای دیابتی شود و با ایجاد عفونت، درد و ناراحتی در قسمت پا؛ مشکلات زیادی را برای بیمار به همراه می آورد.

زخم پای دیابتی یک عارضه شایع در این بیماری است که باعث زخم شدن بافت پوست شده و به لایه های زیرین پوست نیز وارد می شود. این زخم معمولا در قسمت برآمدگی یا زیر انگشت بزرگ پا بوجود می اید و با مراقبت کردن از پا می توان به جلوگیری از زخم پا کمک زیادی کرد.

تشخیص علائم زخم پای دیابتی
اولین گام برای تشخیص این بیماری این که بررسی کنیم،

• در صورتی که جورابتان لک شد
  • در کفشتان لکه باقی مانده از زخم دیدید
  • پایتان ورم غیر معمول داشت
  • سوزش، قرمزی، بو همه اینها علائم اولیه ای برای ایجاد زخم پای دیابتی در فرد است.

اما نشانه های جدی تر را می توان به زخم شدن پا و یا سیاه شدن بافت در اطراف زخم پا اشاره کرد. علامت سیاه شدن بافت اطراف زخم باعث مرگ بافت ها به متعاقب آن عفونت خواهد شد که باعث ایجاد چرک های بدبو، درد و بی حسی است .

علائم زخم پای دیابتی ممکن است قابل رویت و آشکار نباشد. شاید شما اصلا زخم و یا عفونتی را نبینید اما اگر هر نوع تغییر رنگی برروی پوست پا مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد زخم دیابتی
جریان خون ضعیف، از عوامل بیماری های عروقی است که خون به طور کامل به پا نمی رسد و همچنین باعث می شود زخم دیرتر بهبود یابد.

قند خون بالا؛ روند بهبودی را کاهش می دهد پس بیمار باید برای تنظیم قند خون خود مدیریت کند این بیماران برای مبارزه با زخم های عفونی زمان بیشتری را صرف درمان می کنند.

آسیب عصبی؛ آسیب عصبی در شروع با احساس سوزن سوزن شدن در پا است و این آسیب باعث کمتر شدن حساسیت و درد شده و زخم بدون هیچ دردی باعث عفونت در پا می شود.

زخم؛ در این بیماری ممکن است پای شما بیشتر در معرض ترک خوردگی، پینه، میخچه قرار بگیرد و باعث زخم و خون ریزی شود.

مراقبت پیشگیرانه
برای پیشگیری از ایجاد زخم پای دیابتی می توان کارهایی انجام داد که تا حدودی برای جلوگیری از شدت بیماری مفید است،مانند:

• حمام کردن پاها که با شستشو و تمیز نگه داشتن پاها می توان تا حدودی از این بیماری جلوگیری کرد
  • ضد عفونی کردن پوست پا در برابر زخم
  • اگر زخم ایجاد شده باشد میتوان با تکرار تعویض پانسمان پا و خشک نگه داشتن زخم در بهبود هر چه زودتر زخم پا تلاش کرد.
    تمام بیماران مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به زخم پا هستند. پس با رعایت برخی نکات می توان تا حدودی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
  • کنترل دقیق گلوکز خون
  • نپوشیدن کفش های تنگ و بی کیفیت (کفش مخصوص دیابت ها)
  • شستن هرروز پا ،تمیز نگهداشتن انگشت دست و پا
  • هر روز پاهای خود را برای چند دقیقه بالاتر از سطح بدن قرار دهید
  • مدام جورابتان را عوض کنید
  • پای خود را خشک نگه‌دارید
  • برای گرفتن ناخن تان دقت کنید که جایی از گوشه ناخن هایتان را زخم نکنید
  • مصرف الکل
  • مصرف دخانیات
  • چاقی (وزن خود را مدام بررسی کنید)

استفاده از نکات ساده برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مفید است زیرا اگر زخم پای شما درمان نشود می تواند شما را دچار مشکلات زیادی کند پس باید به موقع، این بیماری را درمان کرد.

درمان خانگی زخم پای دیابتی
برای درمان این بیماری با برخی از درمان های موثر خانگی می توان از پیشروی این زخم ها تا حدودی جلوگیری کرد.

• آلوئه ورا
  • روغن نارگیل
  • عسل ارگانیک
  • زردچوبه
  • سرکه سیب
  • وازلین
  • گیاه بومادران
  • دانه کتان
  • روغن درخت چای (این روغن را با روغن نارگیل مخلوط کنید به زخم بمالید)
  • روغن اساس رزماری (این روغن را با روغن نارگیل مخلوط کرده به زخم بمالید)
  • گیاه آب قاشقی یا همان گوتوکولا(این گیاه را با آب بخیسانید، خمیربدست آمده را به زخم پای خود بزنید و آن را بعد از 15-20دقیقه بشورید.)

پیام بگذارید